THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

torsdag 6 november 2008

Den lärde och hans katt

Jag och min katt,Pangur Bán,
vi har en uppgift,jag och han.
Han jagar möss med välbehag,
jag jagar ord båd´natt och dag.

Långt bättre än beröm det är,
med bok och penna sitta här.
Pangur vill mig inget ont,han,
gör ju bara det han kan.

Det är en fröjd att oss skåda få,
hur vår uppgift glädjer oss två,
när vi är hemma och vi trivs,
med det vi får oss till livs.

Ofta får en mus sitt slut,
när hjälten Pangur hoppar ut.
Jag kastar ut mitt tankenät,
fångar meningar i det.

Mot väggen riktar han sin blick,
spänd och slug och full av trick.
Mot kunskapens vägg jag skådar,
när jag spinner ordens trådar.

Då musen störtar från sitt bo,
Pangur vässar glatt sin klo!
Sådan glädje jag ock känt,
när jag fått mitt värv på pränt.

Vår uppgift klarar vi minsann,
jag och min katt,Pangur Bán.
Våra färdigheter så,
skänker glädje till oss två.

Ständig träning nu har gjort,
att Pangur når sitt mål så fort.
Och jag får vishet i vårt hus,
vänder mörkret om till ljus.


Keltisk dikt från 800-talet

0 kommentarer: